
In 2017 interviewde ik enkele adviseurs en wetenschappers over toezicht. De titel van deze reeks was
iN GESPREK MET...
In 2020 zette ik deze reeks weer door. Dit keer ging ik in gesprek met mensen over hun ervaring met toezicht.
een verpleegkundige in een ziekenhuis
‘Als de inspectie weer weg is gaan we weer terug naar het oude. Dat bedoel ik met ze krijgen een instagramfilter erover.’
Een ondernemer in de voedingsmiddelenindustrie
Ze hebben nog nooit iets gezien. Dus ze weten helemaal niks van mij. Alleen registratie van kvk-nummer, naam, adres. Dat vind ik best apart.
een voorzitter van een raad van commissarissen van een woningcorporatie
Voor problemen moet je nooit zo direct weglopen.
een directeur in het voortgezet onderwijs
Ik heb in die korte tijd al zoveel gedachten over ‘we moeten toezicht zo en zo aanpakken’ zien passeren. Ergens is dat wel goed, dat die vragen doorlopend gesteld worden.
een partner bij een accountantskantoor
De toezichthouder is in het leven geroepen om de kwaliteit in de sector te verbeteren. En dan kan je redeneren dat 14 jaar later dat nog steeds niet is gelukt. Dat is niet een hele fijne constatering voor een toezichthouder.
een manager uit de zorg
‘Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het bedoeld is om die stront op tafel krijgen, want dan zouden ze het wel anders inrichten.’
Leestijd: 5 minuten
Barbara Majoor
Een goede toezichthouder heeft niet zoiets van dat heb ik nu bedacht en dat blijft dan zo
Donald Macrae
One of the biggest problems in policy is assuming that this rule is the only issue that matters